Jak si ustlat

Odpočinek potřebujeme samozřejmě všichni. Ovšem pro ženy v náročném období menopauzy není dobré usínání a klidné spaní zdaleka samozřejmostí. Často je trápí různé zdravotní problémy. A to nejen po stránce fyzické, ale i psychické. To pak tolik potřebný pokojný spánek nepřichází!

unavená žena na posteli

V období menopauzy přestává ženské tělo produkovat hormony estrogen a progesteron. Jen některé dámy to prožívají úplně bez problémů. Kromě jiných obtíží se mnohé potýkají s nočními návaly horka s pocením. A protože se v noci pořádně nevyspí, jsou ráno unavené a samozřejmě bez nálady. Co s tím dělat? Nevzdávat to a něco pro sebe udělat!

 

Máme chladnou a klidnou ložnici?

Ložnice by měla být místností chladnější, takže ji v zimním období nepřetápíme a pravidelně větráme. Problém je zajistit chlad v létě. Záleží na tom, jaký je náš dům a jak je v něm ložnice situována. Někde stačí vyvětrat brzo ráno a pak okna zavřít a zatáhnout závěsy. Mohou pomoci i různé druhy ventilátorů. Někde teplotu snížíme jen instalací vhodné klimatizace.

velká bílo šedá ložnice

Máme vhodné oblečení?

Ať zvolíme pyžamo či košilku, oblečení na noc musí být volné. Nikde nesmí „škrtit“. Z materiálu je nejvhodnější bavlna. Umožňuje tělu „volně dýchat“, dobře odvede vlhkost v případě pocení, zároveň ovšem udržuje tělo v teple.

 

Nejíme a nepijeme před spaním nevhodně?

Večeře volíme jen lehké, nepřejídáme se! Pokud nechceme své potíže zhoršovat, je potřeba vynechat z jídelníčku příliš pikantní jídla. Nebo je jíst alespoň jen občas a rozhodně ne před spaním. Vyvolávají větší zahřívání organismu, v menopauze pak podpoří návaly. Také pozor na alkohol! Pomůže sice s rychlejším usínáním, naruší nám ale spánkový cyklus. A pak se během noci budíme.

 

Méně stresu a více pohybu!

Protože stres podporuje citlivost organismu na teplotní změny, je dobré ho do života pouštět co nejméně. Nebojíme se obrátit na odbornou pomoc v případě úzkostných a depresivních stavů! Postaráme se o to, abychom měli dost pravidelného pohybu. Vybereme si takové sporty, které nás baví a budeme se jim věnovat pravidelně. Zkusíme také relaxační techniky. Například jógu nebo nějakou příjemnou masáž!